Wednesday, January 21, 2009

TUSAN & JAMBU BEACH


Alhamdulilah, setelah hampir 2 minggu niat hati hendak mengunjungi Tusan yang terhalang disebakan oleh cuaca di Miri yang tidak mengizinkan kami untuk ke sana. Maka pada 17 Januari 2009 yang lalu, aku bersama-sama kerol, along dan nurul berkesempatan ke Tusan yang memiliki pemandangan yang cantik serta menghadap Laut China Selatan yang membiru. Seperti yang telah dijanjikan, kami berempat berjumpa di rumah kerol sebelum bergerak ke Tusan dengan menaiki sebuah kereta sahaja memandangkan hanya aku yang mengetahui lokasi tersebut. Sepanjang perjalanan banyak perkara yang sempat dibualkan bersama-sama. Salah satu isu yang dibincangkan adalah "kitak orang c rasa pelik kah, orang luar yang embak kmk org berjalanan tok? maka kmk orang orang local ctok.......c taok tempatnya" soalan tersebut ditanyakan oleh nurul kepada kerol yang membuatkan kami berempat gelihati serta dapat menghilangkan rasa bosan di sepanjang perjalanan ke Tusan. Tika kami sampai ke Tusan dalam lingkungan pukul 4 petang, bayu laut telah menyambut kedatangan kami dengan bertiup dengan agak kencang memandangkan kami berada di tebing yang tinggi serta mengadap dengan laut.

Di dalam minda terdetik perasaan yang tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata mengenai keindahan Tusan ini. Perasaan gayat mula terasa bercampur baur dengan kegembiraan didalam hati kerana dapat membawa kawan-kawan yang selama ini tidak mengetahui kewujudan tempat yang bernama Tusan dengan keindahanya yang tersendiri. Setelah hampir 30 minit di Tusan, kami berempat bergerak ke Pantai Bungai yang terletak hampir 35 Kilometer daripada Bandaraya Miri dan mengambil masa 15 mint perjalanan dari Tusan. Sebenarnya kunjungan ke Pantai Bungai tidak ada dalam perancangan kami pada petang tersebut. Memandangkan Bungai hanya terletak 15 minit perjalanan dengan berkereta menyusuri jalan pesisir pantai Miri-Bintulu dari Tusan . Maka pantai Bungai menjadi lokasi kedua kami yang sempat dikunjungi pada petang tersebut.





Sebelum kami ke Pantai Bungai, aku telah membawa pelancong-pelancong tempatan ini mengunjungi Pantai Jambu Bungai yang menempatkan perkampungan nelayan serta memiliki keindahan pantai yang tersendiri. Pada masa ini pantai Jambu dalam proses dinaik tarafkan untuk dijadikan tempat daya tarikan pelancong untuk masa hadapan. Kemudahan-kemudahan asas untuk para pengunjung dalam proses pembinaan seperti pondok rehat, tandas awam, surau dan kerja-kerja penanam pokok berhampiran pantai untuk menghijaukan kawasan ini.



Hampir 30 minit kami disini, kami bergerak ke Pantai Bungai hanya 10 minit sahaja dari Pantai Jambu dengan menyusuri jalan di dalam perkampungan orang-orang kadayan ini. Pada waktu kami sampai di Bungai, kelibat para peniaga-peniaga yang terdiri daripada penduduk kampug itu sendiri amat mencuit hati kami. "adik gula batu ada, air nyior ada,beli la satu" dalam loghat orang kadayan. Perkataan ini agak unik bagi aku yang menjadi perantau di tempat orang memandangkan loghat orang kadayan amat jarang aku dengar sekiranya berada di Miri. Perkataan-perkataan yang disebutkan membuatkan aku kurang faham dengan apa yang perkatakan oleh mereka tika aku membeli air untuk mengilangkan dahaga pada petang tersebut.



Kami berempat tidak melepaskan peluang untuk berjalan-jalan di sepanjang pantai yang memutih serta diiringi oleh tiupan angin yang agak kencang pada petang tersebut. Kerol dan Along tidak melepaskan peluang merakamkan keindahan alam pemberian Tuhan yang Maha Kuasa dengan mencuba pelbagai sudut serta posisi untuk mendapatkan gambar-gambar yang terbaik. Terima kasih kepada Kerol kerana memberikan gambar-gambar dalam kunjungan ke Pantai Bungai dan Tusan ini memandangkan bateri camera aku yang kehabisan......






7 comments:

Nuyul said...

yohhh.. mula2 baca tek.. pa rasa cam familiar jak dialog ya owh? duhal tek nughul pun dialog! nang antap (tauk sik pa reti antap?it means obvious) alu la bnyk mulut ompuan ya..
gambar krol ya.. cam takut ngn air jak.. kenak? mabok ngn air kat pantey? hihihihi... :P

suka ehh Bungai!!!

Terompah Biru said...

wahh... aku suka la jalan cerita ko nie.. perfect dr A to Z ;D

Thanks yerk Nash sebab bawak aku ke Tusan tu.. first time ler aku sampai kesitu huhuhu.. malu nyer mengaku org Miri cam nie hehehe...

Nasarudin Ahmad said...

nurul-mungkin nya mabok dgn pantei kali!ko tanya la dgn tuan badan tu sendiri.....hehheheh

along-terima kasih along.Nash tahu tempat tu secara kebetulan masa cari tempat aduan oleh JAS nie....thank along

zara said...

Best plak gambar footsteps kat beach tu...nice la.. nak buat jugak la!

JHaZKiTaRo said...

nice pics.. anyway, salam ziarah dari bumi Dublin, Ireland.. saje2 lompat2 blog.. :)

Nasarudin Ahmad said...

zara-thank zara....nanti kta g lagi ek...

Jhazkitaro-thank.....

WanHidayat said...

Salam bro...kerull main air???..biar betul??...nnti berkudis pak kaki dia tuh....hehehehe...

All the pics are awesome!!!